Wednesday, December 1, 2021

Penjaminan Kualiti PBD--Pengesanan

Menyemak instrumen pentaksiran yang dihasilkan oleh guru bagi memastikan:

  1. instrumen pentaksiran menepati dokumen kurikulum
  2. item yang dibina sesuai dengan konstruk yang diukur
  3. item yang dibina menepati prinsip pembinaan item
  4. item yang dibina sesuai dengan tahap penguasaan murid
  5. item yang dibina menggunakan laras bahasa yang sesuai
  6. masa yang diperuntukan mencukupi
  7. kebolehtadbiran dan kebolehlaksanaan instrumen pentaksiran
  8. penambahbaikan instrumen pentaksiran disampaikan (jika perlu)
Diadaptasi dari Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah, 2014, Lembaga Peperiksaan m/s:44-45

(File > download as excel后即可上载到云端备用)

Saturday, November 27, 2021

设立学校优管YouTube的其中一个目的

我们总会在网络上遇见各种有助于提升老师们教学的视频或材料。这些材料,要是仅仅浏览观赏的话,既不能深化在教师心中,也不能带来任何的改变。

        不,我不是说必须考核每一个老师。但老师们在浏览或了解后,在省思当中的内容,深化了个人的学习后,可以给予一些回馈。让学习的过程,有一个较完善的转移。例如,针对视频或讲员的分享,给予一些回馈还是什么的。

        但,与其另外制作回馈表格,倒不如直接使用那些已经设定,又必须使用的回馈表格,不是更好吗?一来减少设定新回馈表格的工作和需要,二来直接完成填写需要完成的回馈表格。这些回馈表格都是标准的Penjaminan Kualiti里面的pementoran表格啊。

实战工作举例:

  1. 建立学校的频道。
  2. 设立新的目录表 (playlist)
  3. 标签为:LDP 或PLC或Pementoran还是什么的
  4. 将适当的视频归纳在视频中,然后透过学校内部的社交频道,在传送给老师之前,纳入Pementoran的表格在信息内。
  5. 设定合理期限,然后传送信息给老师。
        换句话说,就是提供视频材料让老师们了解阅览,然后提供管道让老师们在表格中填写(那些在线的表格当然要准备好啦,编者之前提供的表格,1份表格可以让10个老师填写,你就适量的准备或改良吧)

        如此一来,你看见了工作流程的转变和提升了吗?你看见老师们的填写了吗?你看见了工作的递进,不再是停留在平面的,而是可以随时进行的吗?
        
        不,我不会挤压老师们的时间。但每个视频每个分享,必须是合理的。必须人性化处理的。我不是要你大大增加老师们的压力,我是要你,当一个有责任的行政人员,当一个也为老师们处境着想的行政人员。
        要知道,要不是老师们用心的教学,你这个行政也不会安稳无忧。别认为老师认真或用心教学就是应该的而已,换做你是老师,遇见没有人性的行政人员,你也肯定难以用心教书育人,可不是吗?

小小点子,共享。
(当然,千万别忘记要照顾好视频的权限和版权问题啦。不是你的视频,就要记得credit视频的持有人。)

问答时间:
问: 才12张表格,如果我学校8个老师,怎么办?
答: 破开成为12个学科的学习小组。12个科目,每个科目有几个老师了?

问: 不行,如果学校华语有26班/人呢?
答: 分开高低年组进行也有13人,对吗? 扣掉高低年组各1人当mentor,怎样? 12人,漂亮吗?

问: 这样做,可以的吗?
答: 表格说不可以吗? 还是你说不可以?

问: 那如何统计?
答: 就各小组各统计各的啦。怎么老是要总结呢?

Friday, November 26, 2021

Penjaminan Kualiti PBD讲解和比较

Penjaminan Kualiti PBD 一览表

让我们清楚看看 PBD 里,Penjaminan Kualiti的各个部分的讲解和比较。

点击浏览 Penjaminan Kualiti PBD

Penjaminan Kualiti PBD: Penyelarasan

        这份表格,看起来是使用在检查学生课业或作品时候使用的。也就是说,在检查学生课业或作品的时候,就直接使用这份表格即可。不必另外使用其他的表格设计了。(之前的表格设计,可以由这个接替了) 

        以下是这份文件的说明。(取自:Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah, 37页)

Aktiviti penyelarasan dijalankan sebelum, semasa dan/atau selepas penlaksanaan pentaksiran.

Peranan personel penyelarasan:

  1. Mengadakan taklimat penyelarasan untuk memastikan guru faham dengan panduan penskoran.
  2. Meningkatkan kompetensi guru untuk memastikan pemeriksaan hasil kerja murid dijalankan berdasarkan panduan penskoran.
  3. Menjalankan pemeriksaan rawak/semak balas pada sepuluh (10) sampel hasil kerja murid yang telah diperiksa oleh guru bagi memastikan skor yang diberi menepati keupayaan sebenar murid.
  4. Memastikan guru menjalankan pemeriksaan semula sekiranya pemeriksaannya tidak menepati panduan penskoran yang keupayaan sebanar murid.
  5. Melalukan Penyelarasan kedua dan ketiga sekiranya penyelarasan menunjukkan pemeriksaan guru tidak menepati panduan penskoran.
  6. Memastikan guru konsisten dalam pemberian skor..
  7. Mengesahkan skor murid bagi memastikan kesahan dan kebolehpercayaan skor.
点击浏览Penjaminan Kualiti PBD: Penyelarasan表格样本

(File > download即可直接获得表格副本。可上载到云端备用。)

Thursday, November 25, 2021

谷歌表格,不仅仅是表格而已!

        经过接近两年的居家学习/教学,老师们都相当熟悉谷歌表格了。可不是吗?但如果停留在制作问答而已的话,这未免小看了谷歌表格的功能了。

下面我们看看如何创意使用谷歌表格,让着小小工具发挥更大的功能吧!

1. 学习小站的表格:每一个学习小站拥有各自的谷歌表格。学生或活动参与者直接扫描然后作答。完成后提交即可。

2. 学习回馈 EXIT TICKET:学生完成一堂课,直接扫描给予回馈即可。

3. 运动会的赛绩提交:在不同的赛事评判,提交赛绩即可。

4. 校内周会报告:直接将周会摘要输入表格里提交即可。

5. 会议记录的提交:如同上面

6. 校内小比赛的赛绩提交:如同上面

7. 校内小选举的投票工具:让学生透过谷歌表格提交投选的一票

8. 阅读报告:学生输入阅读报告然后提交即可

9. 收集意见:这个大家都知道啦,不赘述

10. 安排预约 (需要使用Form Limiter插件):可以使用插件,然后让预约者点选时间。

11. 收取课业:设计让提交者将照片还是档案提交上来的

12. 离班准证/回班证明(国外的例子):要离开班上前,先输入表格提交

13. 书写教案:将教案的书写,透过谷歌表格输入提交,然后加上AUTO CRAT还是什么的,将它转换成为文档储存

14. 每日状态:记录每天的状态然后提交

15. 故事发展蓝图(需要使用逻辑分支的功能):方便书写作文或故事发展选择。

16. 专业(教师培训课程)回馈:和收集意见一样。

17. 图像作答(特别适合学前班和低年组学生):让学生透过谷歌表格图像选择作答提交即可

18. 逃离密室:让学生或参与者透过谷歌表格,输入正确的档案才可以提交离开。(避免留堂的小游戏?)

19. 编制校讯或通知家长的便条(当然是简单版的啦):可以输入要表达的信息后,然后直接传送家长或监护人。可以点击这里参考实际做法

20. 预填的表格 https://ditchthattextbook.com/google-forms-magic-%e2%9c%a8-with-pre-filled-links/

21. 心里小测验(样本链接:https://forms.gle/3TWDfFWvnqUbUR786)




INSTRUMEN & LAPORAN PENJAMINAN KUALITI--PEMANTAUAN

INSTRUMEN & LAPORAN PENJAMINAN KUALITI-- PEMANTAUAN 
配合教学视察使用的表格
  1. Memantau pentaksiran yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
  2. Mengenal pasti instrumen pentaksiran yang digunakan oleh guru: menepati dokumen kurikulum, sesuai dengan konstruk yang diukur, sesuai dengan tahap penguasaan murid, boleh ditadbir urus.
  3. Mengenal pasti sama ada skor yang diberikan oleh guru: berdasarkan hasil kerja, respons murid yang autentik, sah dan boleh dipercayai, adil bagi semua murid.
  4. Memberi maklumbalas dapatan pemantauan kepada guru bagi tujuan penambahbaikan Pengajaran, Pembelajaran dan Pentaksiran.
  5. Menyediakan laporan Pemantauan berpandukan borang PKP2A
  6.  Memastikan skor murid: selaras dengan Rancangan Pelajaran harian (RPH) dan Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT), menepati tahap penguasaan murid, konsisten bagi semua mata pelajaran.
  7. Mendapatkan maklumbalas daripada pelaksana.
(Sumber: Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah, Lembaga Peperiksaan 2014, m/s:25)

点击浏览 LAPORAN PENJAMINAN KUALITI PEMANTAUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH

(File > download > 即可使用。亦可上载到云端,设置与他人共享使用)

改良版的优点:

  1. 可设置在云端内使用
  2. 可以让12个科目同时使用
  3. 可以让12个老师同时使用
  4. 自动化计算百分率
  5. 简化派发,简化填写,可以和SKPMG2等视察教学一并使用。
  6. 打印前,请设置landscape打印模式较为妥当。
共享
上帝爱你也爱我


Tuesday, November 23, 2021

INSTRUMEN & LAPORAN PENJAMINAN KUALITI PEMENTORAN

在PBD里,有个部分叫做Penjaminan Kualiti。在那部分里,有一套表格称为:Instrumen & Laporan Penjaminan Kualiti Pementoran。里面的tajuk, 可以是任何事项的指导或辅助,大家就别太担心。

Peranan Personel Pementoran:

  1. Menetapkan tajuk, objektif, jadual dan kaedah pementroan.
  2. Menyediakan dokumen / bahan rujukan pementoran
  3. Menjalankan pementoran bagi tajuk yang ditetapkan.

Contoh 1:

Tajuk: Penghasilan item objektif

a. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman mengenai prinsip pembinaan item.

b. Memberi contoh-contoh item objektif yang menepati prinsip pembinaan item.

c. Membimbing guru menghasilkan item yang menepati prinsip pembinaan item.

d. Menilai item yang dihasilkan oleh guru.

Contoh 2:

Tajuk: Kefahaman Kehendak Tugas

a. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman tentang kehendak tugas.

b. Menjelaskan keperluan alat dan bahan bagi melaksanakan tugasan.

c. Membimbing guru dalam menyediakan jadual pelaksanaan tugasan.

d. Membimbing guru menyediakan senarai semak pelaksanaan tugasan.

e. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman tentang peraturan pemarkahan dan bagaimana mentaksir hasil kerja murid dengan menepati peraturan pemarkahan.

Menilai kefahaman guru dengan menggunakan borang PKM1

Sediakan laporan dengan menggunakan borang PKM2

(Sumber: Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah, Lembaga Peperiksaan 2014, m/s:17)

简单来说,就是任何会议,共享,指导,辅助等,都可以使用这表格处理的。

        今天,编者和大家分享,改良版的表格。这表格有以下的好处/优点:

  • 1份表格可以处理10个mentee和1个mentor的数据、资料。
  • Mentor在第一页里,输入了细节后,全部Mentee的表格,除了名字和电话号码(取代签名),全部就自动衔接填写好了。
  • Mentee填写好姓名,填写好回馈,全部资料将自动传送回去给Mentor的表格。所有的计算统计都是自动化处理,缩短了工作的时间。
  • 节省时间
  • 节省纸张
  • Mentor再也不必派发表格了
  • 可以让多个学科组别在同时,但不同地点同时召开学习。
  • 可以让档案直接储存在云端内,必要的话,就将档案链接转换成为二维码即可。
  • 节省了文件夹的厚度=减低了老师的工作
运作方式:
  1. Mentor登入,make a copy后找出链接,备用。
  2. Mentor可以选择让任何有链接的人当编辑(最简单直接)。
  3. Mentor也可以选择收取mentee 电邮后发送链接。(需要事前收集电邮,但可以不发通知)
  4. Mentor输入细节资料。
  5. Mentor安排mentee编号。
  6. Mentor分享链接给mentee。也可以将链接在事前转换成为二维码方便mentee扫描。
  7. Mentee输入姓名和回馈。
  8. Mentor取消mentee编辑权限。
  9. 打印结果存档即可。要检查mentee的话,可以考虑将链接转换成为二维码存档即可。
上帝爱你和我。
共享



问答时间: 
问: 为什么不弄超过10人的呢?
答: 免得添乱。

问: 怎么不采用谷歌表格?
答: 这适合校内学科会议使用。不是大型研讨会使用。谷歌表格还需要另外筛选以及处理。不适合与多学科共享。

问: 为什么愿意共享的?
答: 因为有朋友需要。因为真的厌倦了勾心斗角。要打破僵局。因为方便自动处理共享。因为都带不走的。

问: 官员怎么说?
答: 就看官员的眼光有多远。

问: 真的不必存档?
答: 不是不必存档。怎么存档才是关键。

问: 其他表格呢?
答: 慢慢来啦。我哪里那么厉害。

重点介绍

学生课堂评估/学习进度记录

学生课堂评估/学习进度表格 样本即日起将透过 学生课堂评估/学习进度记录专页 传递。 特此告知 。(日后所有更新将在专页处理)            俗称rekod perkembangan murid (以前称为rekod transit)的东西。信息工艺TMK的部分,在年级&...