有时候,学校会有一些有特殊需求的孩子,但遇上要求父母携带子女前去进行健康检查的时候,难免会遇见一些文书上的麻烦。这里就和大家分享一份建议子女前去检查健康的文书样本。
点击链接即开启检查健康文书样本。点击File > Download > Make a Copy
感激陈副校长的无私分享。
有时候,学校会有一些有特殊需求的孩子,但遇上要求父母携带子女前去进行健康检查的时候,难免会遇见一些文书上的麻烦。这里就和大家分享一份建议子女前去检查健康的文书样本。
点击链接即开启检查健康文书样本。点击File > Download > Make a Copy
感激陈副校长的无私分享。
Pembelajaran terbeza bukanlah sesuatu yang asing buat pendidik semua. Cuma, kita masih berusaha untuk mendapatkan kaedah pelaksanaan yang lebih berkesan dalam kelas. Teori dan amalan memang berbeza, bukan?
Perkongsian berikut disediakan dari perspektif guru. Masalah dan perspektif murid dan teknikal akan kita bincangkan kemudian. Perkongsian berikut dimulakan dengan 1 orang guru, 1 mata pelajaran tetapi mungkin untuk beberapa kelas yang diajar oleh guru yang sama.
Langkah 1,Guru kenal pasti kod warna yang perlu diguna untuk setiap golongan murid:
Dengan ini, guru tersebut boleh gunakan kod warna yang sama untuk golongan murid tanpa mengira berapa kelas yang diajarnya. Kaedah untuk sediakan warna mengikut TP murid boleh dibuat samada melalui MS EXCEL atau Google Sheet dengan atau tanpa formatting. Tapi ini bukan topik perbincangan hari ini.
Langkah 2,Guru sediakan nama murid atas kertas warna ikut kod warna golongan TP murid. Ini perlu diedar kepada murid untuk dipaparkan di meja murid.
Langkah 3,Semasa guru sediakan latihan (yang terbeza dari segi isi kandungan, arahan kerja dan sebagainya), sediakan latihan atas kertas warna ikut kod warna yang telah ditetapkan. Ianya bukan sahaja memudahkan urusan edaran, malah ia juga mudahkan urusan penilaian / semakan oleh guru nanti.
Secara amnya, kaedah ini sesuai untuk semua mata pelajaran, kecuali: Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Jasmani dan RBT.
Faedah kaedah ini:
Kini, mari kita telitikan masalah yang mungkin tertimbul dari kaedah ini.
Cadangan atas adalah dari perspektif guru semata-mata. Namun, dari perspektif murid, seseorang murid mungkin perlu hadiri lebih kurang 10 hingga 12 mata pelajaran. Dengan Pendidikan Seni Visual, RBT dan Pendidikan Jasmani dikecualikan, maka seseorang murid itu masih perlu uruskan kod warna yang berbeza kerana mungkin diajar oleh guru mata pelajaran yang berbeza. Bayangkan tekanan emosi murid itu jika gurunya garang dan kurang mesra dengan murid. Maka, sebagai pendidik, kita juga perlu ikhtiarkan kaedah untuk atasi masalah yang berlaku ini.
Bagaimana pula jika murid tersebut terlupa untuk membawakan namanya yang tercetak atas kertas warna itu (Langkah 1)? Ia mungkin menjejaskan kelicinan edaran latihan pada sesi PdP tersebut.
Bagi atas masalah ini, hubungan akrab antara pendidikan dan murid amat diperlukan. Pendidik juga boleh sediakan senarai nama murid ikut kod warna dalam kelas. Paparkan senarai nama murid dalam sudut mata pelajaran dengan kumpulan kod warna.
Ingat, tiada solusi yang sempurna dari semua segi. Tetapi setiap usaha percubaan boleh diterokai dan diuji dengan berhati-hati. Kita buat habis baik.
Sekian, dikongsi.
差异教学,我们不会觉得陌生,但我们一直头痛在如何在课堂上有效执行。笔者这里和大家分享一个简单实际的操作方法。这个是从教师角度的出发点整理出来的。
我们先撇开从学生角度出发点来看,我们也撇开学生缺席的问题,我们也撇开其他技术问题。单单从一个老师,一个科目,多少个班级都不是问题,但同样的老师就对了。
步骤1,老师先确认每一个组别的颜色代号,说明如下:
如此一来,无论该名老师有多少个班级,组别颜色的代号都是一样的,这个就解决了老师们进入不同课室时候的组别分辨问题。(至于怎样确认学生颜色,基本上是可以从EXCEL还是SHEET里面,依据学生的TP来自动设计即可,亦可直接筛选然后打印参阅)
步骤2,就是老师将学生的名字,依据设定好的颜色代号,打印在颜色纸上。这个呢,就是要分派给孩子们,放在桌面的。当然,如果班上孩子人数不多,不一定要放孩子名字的,也可以放其他比较好玩的资料,只要方便老师辨认孩子的组别就好。但不放孩子名字的话,孩子之间要是好玩对换的话,老师们就一起笑,好好纠正吧。
步骤3,就是在备课的时候,将不同程度的习题,依据组别的程度,打印在颜色纸上。这样一来,方便派发,方便辨认,方便批改和处理。至于习题上的指示啊,内容啊,程度啊,都可以依据学生的程度进行适当的调节。(通常,更方便的话,就是参考不同的参考书,然后依据数量影印在颜色纸上)
基本上,这个方法适合在所有的科目,除了:美术,体育和RBT。
怎么说? 美术,没有什么习题的。体育的话,不必赘言。RBT,要是真正手动的话,就不是会不会的问题,而是能不能的问题了。毕竟没有老师会丢下材料给孩子然后任由孩子自己摸索的。
这个方法的好处是:
那么,现在我们来谈谈这个方法有什么问题了。
上面的建议,是站在老师角度来看,但站在学生角度来看的话,一个学生上大概10到12个科目。撇开美术,体育和RBT的话,就是平均上9个科目。试想像,一个学生,9个科目,每一个老师都使用不同的颜色的话,学生是否会觉得晕眩?(当行政的,老师的,就要顺便想想怎样atasi这个可预见的问题)
还有一个要留意的就是,学生要是忘记携带颜色名牌(老师打印的那个,不是他们的制服上的名牌),那么或许会影响当天的习题派发。
当然,也不是没有办法解决的。老师们可以善用班级的学科角落,将学生的名单,依据颜色打印好粘贴在班上即可。如此一来就可以解决学生不小心忘记携带颜色名牌的问题。(欢迎按赞鼓励一下编者嘛)
记得,没有十全十美的方法,也没有百分百的把握。但每一个小小的努力,小小的分享,目的只有一个:怎样把事情做得更好。
上帝爱你和我。共享。
恭喜三位新上任的校长:
1. 来自北近打县万华一校的林星裕副校长荣升下霹雳县安顺十二碑华小校长。
2. 来自北近打县怡保霹雳华小的锺育文副校长荣升吉辇县亚罗邦士华小校长。
3. 来自北近打县怡保斗华华小的邹艾薇副校长荣升江沙县利民加地利民华小校长。
任重道远,恭喜恭喜。
谢谢卢秀媚副校长分享
疫苗中心搜索
Carian Pusat Pemberian Vaksin
链接 Pautan: https://vaksincovid.protecthealth.com.my/find
输入州属,城市和邮区编号即可看见各区的疫苗接种中心。
Masukkan negeri, bandar dan poskod untuk dapatkan senarai PPV
共享 Sekian dikongsi.
学生课堂评估/学习进度表格 样本即日起将透过 学生课堂评估/学习进度记录专页 传递。 特此告知 。(日后所有更新将在专页处理) 俗称rekod perkembangan murid (以前称为rekod transit)的东西。信息工艺TMK的部分,在年级&...