Saturday, July 12, 2025

使用Ai编制学生活动卷

人工智能在我们当中许久了。何不利用他们,依据DSKP,每一项技能中的6个水平编制适合学生的活动卷呢?


Monday, June 30, 2025

校内投稿的建设-初探设

相信有学校的老师,会陶醉在让学生投稿的热忱。没有对错,但也是值得鼓励的。只是,如何让学生投稿的文章,可以轻易看见呢?

小学生,一般都是手写文章,然后交由老师批阅。批阅后,老师一般交由学生修改,誊写,然后才邮寄给报馆刊物主编刊登。

但,校内的话,能够制造出让学生投稿的管道吗?

相信是可以的:

  1. 先制定提交的方法:要采用谷歌课室吗?要采用部落格吗?要采用谷歌问卷吗?要采用电邮吗?
  2. 之后,制定批阅方法:老师如何得知学生提交稿件?自动通知?(做到吗?)
  3. 批阅后,学生是否需要修改?还是老师直接替学生修改即可?(那如何看见学生进步呢?)
  4. 公众如何看见已审阅的文章?还是不介意让公众看见尚未审阅的文章也可以?
完成以上几个疑虑后,我们才来谈,如何建设校内投稿机制和平台啦。大家加油。

Wednesday, June 11, 2025

2025年教育嘉年华

 


诚邀参与北近打县教育厅2025年教育嘉年华

JEMPUTAN KE KARNIVAL REFORMASI PENDIDIKAN 2025 PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH KINTA UTARA


日期 Tarikh:14/6 & 15/6

时间 Masa: 10.00 a.m. - 5.00 p.m.

地点 Lokasi: Aeon Mall Klebang, Ipoh

Thursday, June 5, 2025

ABC表格大跃进--究竟节省了什么工作?

在日前的分享ABC 表格-2025年的大跃进的帖子中,有朋友好奇询问,究竟这样的改变,怎样节省老师们的工作了?减少了多少工作了?

        今天就逐项列出,方便大家:

  1. Ketua Panitia专心负责填写和处理B表格即可=每一个 Ketua Panitia不必头痛要重新填写C表格。
  2. 每个科任老师只需填写自己姓名,职位,以及教导的班级或年级即可。没有教导的科目页面,直接隐藏即可。C表格的3612空格,全部会自动从B表格衔接更新。
  3. 假设一个老师(其实是笔者自己的例子啦)教导4个科目,要是学校的KP也那么活力十足,每个事项都开足火力。,那么,笔者的每个科目的C表格中就有1200项事情需要人工填写。现在,是完全不必人工填写。能想像1200次到0次吗?
  4. 在很大的程度上,是减轻了Ketua Panitia的工作(因为她们不必另外填写C表格),但也很大程度上,减轻了科任老师(尤其是大型学校,确实有老师可能不是KP但仅仅是科任老师)的工作负担。
为什么这样伤神编排?
原因很简单:
  1. 老师们的精神和精力不是用来填写表格。
  2. 老师们的时间,不应该拿来配对日期方便交叉检查,满足官员无理的要求。
  3. 以及,应该善用科技,简化各种文书工作。
(就别说我懒惰填写啦,但客观说, 填写也是时间,自动衔接也是填写,还纠结什么呢?对吗?)

Wednesday, June 4, 2025

什么叫做档案途径 File pathway?

每一个档案,在每一部电脑中,都有它独特的档案途径 file pathway。那, 档案途径究竟是什么一回事呢?
        举例,就肉眼看的话,Download文件夹,是在My Computer里面,几乎直接看见的所在。但其实,那文件夹的途径大概是这样的:computer > local C > user > user > downloads,其中,那User就是该部电脑上的用户户口了。
        所以,稍微了解了档案途径,就有助于我们安顿档案,尤其是excel的衔接(linked data / cell)的功能。
        一般说,档案途径越短越好。不说还不知道,原来excel的容量也是有限的。每一个cell里面可以容纳的字眼也是有限的(但也奇怪,迄今都不曾遇见因为容量问题而无法衔接的现象)。
        就拿早前分享的 ABC 2025 offline excel档案好了,那些B表格的所在,尤其是第一次开启C表格的时候,C表格一般会依循文件夹中的途径,寻找B表格。要是寻找不到,就会弹出视窗,询问用户要从哪里和B表格衔接。
        在好久以前,当网络还不成熟时候(大约在25年前吧),很多数据处理,因为网络不成熟的限制,必须透过电脑中的线下(offline)excel档案之间的衔接处理。每每开启档案,看见是否要更新链接,以及更新链接时候那种等待(尤其是庞大数据,当时电脑处理器又缓慢,看着进度表逐步挺近时候,还可以捧着一杯水,边喝边期待),是难以言喻的。
        所以,档案途径是当时每一个数据处理负责人必须要掌握的技巧之一。否则,就无从下手了。
        写到这里,有朋友可能有疑问:小小的excel offline档案,能有什么东西出来呢?嗯嗯,当年,有学生成绩册,学生运动队伍系统,学生课外活动系统,甚至是在IDME和APDM尚未出现升学信件时候,都是借用它发挥作用的。
           想到,既然现在都有了线下的EXCEL B和C表格,如果将那些表格搬迁到云端的话,会有什么情况呢?
            基本上,衔接工程是一样的过程。只是....笔者必须坦诚,线上衔接的话,进度会比excel衔接进度缓慢许多。为什么呢?

因为:
  1. 线上档案,不能好像excel那样直接drag and drop完成。
所以,笔者尝试的档案中,那3612个空格,是分开5天逐步完成的(平均每天完成722个空格)。
        Anyway,无意吹嘘。但老实说,这都不是最好的方法。只是,想到线上和线下的,进度差别实在太大了。
        线上的进度,需要花费至少5天完成。线下的excel档案,进入1天半就完成备用了。当然,善用之前线上的表格格式,是减轻许多工作啦。

Tuesday, June 3, 2025

Apa kata jika Borang C dapat diautomasikan?

Hasil dari hadiri Bengkel Looker Studio, dikenalpasti bahawa setiap guru mata pelajaran perlu pegang 1 Borang C dalam urusan Penjaminan Kualiti, manakala Ketua Panitia perlu uruskan Borang B.

        Menurut JU, selagi mata pelajaran yang diajar adalah sama, tak kisah berapa kelas / tahun yang diajar, maka 1 Borang C untuk mata pelajaran yang sama sahaja diguna. 

        Namun, setelah dikira bilangan yang perlu diisi, tidak kurang juga. Setiap Borang C ada 15 aspek. Maka, pemikirannya ialah:

  1. Adakah Borang C dapat diautomasikan dengan syarat Borang B lengkap diisi oleh Ketua Panitia?
  2. Adakah Borang C bagi Ketua Panitia boleh dihubungkan dengan Borang B supaya dapat ringankan beban kerja Ketua Panitia?
  3. Adakah pemberian skala dalam Borang C dan B boleh diautomasikan?
  4. Bagaimana dapat direka set Borang C mengikut mata pelajaran ditawarkan di sekolah tanpa mengira mata pelajaran yang diajar guru tersebut? 
Dengan niat bantu ringankan beban kerja guru (masa dan tenaga guru tidak sepatutnya diguna untuk isi tarikh / urusan untuk disemak silang semata-mata). Automasi patut dan boleh diperkenalkan untuk mudahkan urusan semua. 
        Dengan Borang C dan Borang B yang selesai digubah ini, setiap Borang C kini:

  1. Ada 15 aspek, dengan tarikh dan urusan yang boleh dihubungkan terus dari Borang B.
  2. Setiap aspek ada 20 ruang. Maka bagi 15 aspek, sebanyak 300 ruang perlu disediakan untuk setiap Borang C. 
  3. Setiap satu Borang C bersamaan dengan 1 mata pelajaran diajar.
  4. Bagi sekolah SJK, rasa-rasa ada 12 mata pelajaran = 12 Borang C untuk seseorang guru / fail = 3600 kali sambungan.
  5. Oleh sebab tidak dapat menjangkakan mata pelajaran yang diajar oleh guru setiap tahun, maka cadangan adalah setiap guru disediakan fail lengkap dengan 12 mata pelajaran. Guru mata pelajaran cuma perlu sembunyikan helaian mata pelajaran yang tidak diajar.
Pengurusan Borang B
Ada 2 kaedah pengurusan Borang B: secara bersepadu atau secara berasingan. Bagi kaedah bersepadu, sebanyak 12 Borang B disediakan dalam fail yang sama. Bagi berasingan pula, sebanyak 12 fail Borang B disediakan. 
        Apa jua kaedah, Borang C perlu disediakan dengan 2 kemungkinan tersebut. Pendek kata, Borang C perlu disediakan untuk ambil data dari Borang B secara bersepadu (versi 1) atau Borang C perlu disediakan untuk ambil data dari 12 Borang B (versi 2)
        Maka dikongsikan 2 versi pengurusan fail untuk keperluan masing-masing:

Kaedah versi 1:
  1. Muat turun fail di desktop atau lokasi lain. 
  2. Buka Borang C. Pastikan semua pautan dihubungkan dengan tepat. (sebanyak 3612 kiraan dihubungkan) 
  3. Jika Ok, perbanyakkan sepertimana bilangan guru sekolah.
  4. Namakan fail.
  5. Maklumkan kepada Ketua Panitia untuk lengkapkan urusan tarikh dan mesyuarat / aktiviti di Borang B ikut MP dan halaman masing-masing. 
  6. Ingatkan guru mata pelajaran untuk urusan Borang C masing-masing. 
  7. Guru mata pelajaran sembunyikan halaman yang tidak diajar.

Kaedah versi 2:
  1. Muat turun fail di desktop atau lokasi lain. 
  2. Buka Borang C. Pastikan semua pautan dihubungkan dengan tepat. Borang C akan dapatkan data dari 12 fail Borang B serentak (sebanyak 3612 kiraan dihubungkan). 
  3. Jika Ok, perbanyakkan sepertimana bilangan guru sekolah.
  4. Namakan fail.
  5. Maklumkan kepada Ketua Panitia untuk lengkapkan urusan tarikh dan mesyuarat / aktiviti di Borang B ikut MP dan halaman masing-masing. 
  6. Ingatkan guru mata pelajaran untuk urusan Borang C masing-masing. 
  7. Guru mata pelajaran sembunyikan halaman yang tidak diajar.

Kritikal: 
Memandangkan MS Excel yang diguna secara bawah talian, maka perkara berikut perlu diberi perhatian: 
  1. Kualiti CPU akan pengaruhi urusan penyambungan data semua fail. Perlu menjaga peranti CPU dan urusan anti virus perlu dijalankan. 
  2. Semua fail perlu disimpan dalam folder yang sama. Tidak dinamakan sewenang-wenang. Fail tidak boleh dipindah luar dari folder. 
  3. Jika ingin benarkan akses dari rangkaian yang sama, maka perlu usahakan perkongsian fail (file sharing), hak akses dan versi simpan. 
  4. Jangan lupa untuk tetapkan tempoh simpnan di MS EXCEL:  File > options > save > tetapan tempoh masa 1 minit.
Bacaan lanjutan: 
Langkah-langkah tetapkan perkongsian fail: 
  1. Buka fail > REVIEW
  2. Klik SHARE WORKBOOK
  3. Klik ALLOW MULTIPLE USER
  4. Klik TRACK USER (这个还不是重点,可有可无)
  5. Klik SAVE
Jika perlukan khidmat / fungsi simpanan atas internet / drive, sila hubungi GICT masing-masing. 

重点介绍

学生课堂评估/学习进度记录

学生课堂评估/学习进度表格 样本即日起将透过 学生课堂评估/学习进度记录专页 传递。 特此告知 。(日后所有更新将在专页处理)            俗称rekod perkembangan murid (以前称为rekod transit)的东西。信息工艺TMK的部分,在年级...