点击即可浏览。
Friday, July 25, 2025
Saturday, July 12, 2025
Monday, June 30, 2025
校内投稿的建设-初探设
相信有学校的老师,会陶醉在让学生投稿的热忱。没有对错,但也是值得鼓励的。只是,如何让学生投稿的文章,可以轻易看见呢?
小学生,一般都是手写文章,然后交由老师批阅。批阅后,老师一般交由学生修改,誊写,然后才邮寄给报馆刊物主编刊登。
但,校内的话,能够制造出让学生投稿的管道吗?
相信是可以的:
- 先制定提交的方法:要采用谷歌课室吗?要采用部落格吗?要采用谷歌问卷吗?要采用电邮吗?
- 之后,制定批阅方法:老师如何得知学生提交稿件?自动通知?(做到吗?)
- 批阅后,学生是否需要修改?还是老师直接替学生修改即可?(那如何看见学生进步呢?)
- 公众如何看见已审阅的文章?还是不介意让公众看见尚未审阅的文章也可以?
Wednesday, June 11, 2025
2025年教育嘉年华
诚邀参与北近打县教育厅2025年教育嘉年华
JEMPUTAN KE KARNIVAL REFORMASI PENDIDIKAN 2025 PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH KINTA UTARA
日期 Tarikh:14/6 & 15/6
时间 Masa: 10.00 a.m. - 5.00 p.m.
地点 Lokasi: Aeon Mall Klebang, Ipoh
Thursday, June 5, 2025
ABC表格大跃进--究竟节省了什么工作?
在日前的分享《ABC 表格-2025年的大跃进》的帖子中,有朋友好奇询问,究竟这样的改变,怎样节省老师们的工作了?减少了多少工作了?
今天就逐项列出,方便大家:
- Ketua Panitia专心负责填写和处理B表格即可=每一个 Ketua Panitia不必头痛要重新填写C表格。
- 每个科任老师只需填写自己姓名,职位,以及教导的班级或年级即可。没有教导的科目页面,直接隐藏即可。C表格的3612空格,全部会自动从B表格衔接更新。
- 假设一个老师(其实是笔者自己的例子啦)教导4个科目,要是学校的KP也那么活力十足,每个事项都开足火力。,那么,笔者的每个科目的C表格中就有1200项事情需要人工填写。现在,是完全不必人工填写。能想像1200次到0次吗?
- 在很大的程度上,是减轻了Ketua Panitia的工作(因为她们不必另外填写C表格),但也很大程度上,减轻了科任老师(尤其是大型学校,确实有老师可能不是KP但仅仅是科任老师)的工作负担。
- 老师们的精神和精力不是用来填写表格。
- 老师们的时间,不应该拿来配对日期方便交叉检查,满足官员无理的要求。
- 以及,应该善用科技,简化各种文书工作。
Wednesday, June 4, 2025
什么叫做档案途径 File pathway?
- 线上档案,不能好像excel那样直接drag and drop完成。
Tuesday, June 3, 2025
Apa kata jika Borang C dapat diautomasikan?
Hasil dari hadiri Bengkel Looker Studio, dikenalpasti bahawa setiap guru mata pelajaran perlu pegang 1 Borang C dalam urusan Penjaminan Kualiti, manakala Ketua Panitia perlu uruskan Borang B.
Menurut JU, selagi mata pelajaran yang diajar adalah sama, tak kisah berapa kelas / tahun yang diajar, maka 1 Borang C untuk mata pelajaran yang sama sahaja diguna.
Namun, setelah dikira bilangan yang perlu diisi, tidak kurang juga. Setiap Borang C ada 15 aspek. Maka, pemikirannya ialah:
- Adakah Borang C dapat diautomasikan dengan syarat Borang B lengkap diisi oleh Ketua Panitia?
- Adakah Borang C bagi Ketua Panitia boleh dihubungkan dengan Borang B supaya dapat ringankan beban kerja Ketua Panitia?
- Adakah pemberian skala dalam Borang C dan B boleh diautomasikan?
- Bagaimana dapat direka set Borang C mengikut mata pelajaran ditawarkan di sekolah tanpa mengira mata pelajaran yang diajar guru tersebut?
- Ada 15 aspek, dengan tarikh dan urusan yang boleh dihubungkan terus dari Borang B.
- Setiap aspek ada 20 ruang. Maka bagi 15 aspek, sebanyak 300 ruang perlu disediakan untuk setiap Borang C.
- Setiap satu Borang C bersamaan dengan 1 mata pelajaran diajar.
- Bagi sekolah SJK, rasa-rasa ada 12 mata pelajaran = 12 Borang C untuk seseorang guru / fail = 3600 kali sambungan.
- Oleh sebab tidak dapat menjangkakan mata pelajaran yang diajar oleh guru setiap tahun, maka cadangan adalah setiap guru disediakan fail lengkap dengan 12 mata pelajaran. Guru mata pelajaran cuma perlu sembunyikan helaian mata pelajaran yang tidak diajar.
Apa jua kaedah, Borang C perlu disediakan dengan 2 kemungkinan tersebut. Pendek kata, Borang C perlu disediakan untuk ambil data dari Borang B secara bersepadu (versi 1) atau Borang C perlu disediakan untuk ambil data dari 12 Borang B (versi 2)
- Muat turun fail di desktop atau lokasi lain.
- Buka Borang C. Pastikan semua pautan dihubungkan dengan tepat. (sebanyak 3612 kiraan dihubungkan)
- Jika Ok, perbanyakkan sepertimana bilangan guru sekolah.
- Namakan fail.
- Maklumkan kepada Ketua Panitia untuk lengkapkan urusan tarikh dan mesyuarat / aktiviti di Borang B ikut MP dan halaman masing-masing.
- Ingatkan guru mata pelajaran untuk urusan Borang C masing-masing.
- Guru mata pelajaran sembunyikan halaman yang tidak diajar.
- Muat turun fail di desktop atau lokasi lain.
- Buka Borang C. Pastikan semua pautan dihubungkan dengan tepat. Borang C akan dapatkan data dari 12 fail Borang B serentak (sebanyak 3612 kiraan dihubungkan).
- Jika Ok, perbanyakkan sepertimana bilangan guru sekolah.
- Namakan fail.
- Maklumkan kepada Ketua Panitia untuk lengkapkan urusan tarikh dan mesyuarat / aktiviti di Borang B ikut MP dan halaman masing-masing.
- Ingatkan guru mata pelajaran untuk urusan Borang C masing-masing.
- Guru mata pelajaran sembunyikan halaman yang tidak diajar.
- Kualiti CPU akan pengaruhi urusan penyambungan data semua fail. Perlu menjaga peranti CPU dan urusan anti virus perlu dijalankan.
- Semua fail perlu disimpan dalam folder yang sama. Tidak dinamakan sewenang-wenang. Fail tidak boleh dipindah luar dari folder.
- Jika ingin benarkan akses dari rangkaian yang sama, maka perlu usahakan perkongsian fail (file sharing), hak akses dan versi simpan.
- Jangan lupa untuk tetapkan tempoh simpnan di MS EXCEL: File > options > save > tetapan tempoh masa 1 minit.
- Buka fail > REVIEW
- Klik SHARE WORKBOOK
- Klik ALLOW MULTIPLE USER
- Klik TRACK USER (这个还不是重点,可有可无)
- Klik SAVE
重点介绍
学生课堂评估/学习进度记录
学生课堂评估/学习进度表格 样本即日起将透过 学生课堂评估/学习进度记录专页 传递。 特此告知 。(日后所有更新将在专页处理) 俗称rekod perkembangan murid (以前称为rekod transit)的东西。信息工艺TMK的部分,在年级...
-
学生课堂评估/学习进度表格 样本即日起将透过 学生课堂评估/学习进度记录专页 传递。 特此告知 。(日后所有更新将在专页处理) 俗称rekod perkembangan murid (以前称为rekod transit)的东西。信息工艺TMK的部分,在年级...
-
MODUL PERELIASASIAN ITEM SEKOLAH RENDAH BPK https://drive.google.com/drive/folders/1zbK4jYPxxAOAb8Y5rIw6Xe-0mApdVcc8?usp=sharing Sumber: ht...
-
县教育局,州教育局甚至是教育部都鼓励大家善用数码资源。托新冠病毒的福气,让很多老师在行管令期间,制作了很多很好的视频,让现代的老师们,多了很多选择。但这些视频,种类繁多,试问要如何与学校目前拥有的TVPSS配合呢? (由于华小多半不会好像国小一般热衷遴选学生当活动主播或建设多媒体...