在PBD里,有个部分叫做Penjaminan Kualiti。在那部分里,有一套表格称为:Instrumen & Laporan Penjaminan Kualiti Pementoran。里面的tajuk, 可以是任何事项的指导或辅助,大家就别太担心。
Peranan Personel Pementoran:
- Menetapkan tajuk, objektif, jadual dan kaedah pementroan.
- Menyediakan dokumen / bahan rujukan pementoran
- Menjalankan pementoran bagi tajuk yang ditetapkan.
Contoh 1:
Tajuk: Penghasilan item objektif
a. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman mengenai prinsip pembinaan item.
b. Memberi contoh-contoh item objektif yang menepati prinsip pembinaan item.
c. Membimbing guru menghasilkan item yang menepati prinsip pembinaan item.
d. Menilai item yang dihasilkan oleh guru.
Contoh 2:
Tajuk: Kefahaman Kehendak Tugas
a. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman tentang kehendak tugas.
b. Menjelaskan keperluan alat dan bahan bagi melaksanakan tugasan.
c. Membimbing guru dalam menyediakan jadual pelaksanaan tugasan.
d. Membimbing guru menyediakan senarai semak pelaksanaan tugasan.
e. Memberi guru pengetahuan dan kefahaman tentang peraturan pemarkahan dan bagaimana mentaksir hasil kerja murid dengan menepati peraturan pemarkahan.
Menilai kefahaman guru dengan menggunakan borang PKM1
Sediakan laporan dengan menggunakan borang PKM2
(Sumber: Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah, Lembaga Peperiksaan 2014, m/s:17)
简单来说,就是任何会议,共享,指导,辅助等,都可以使用这表格处理的。
今天,编者和大家分享,改良版的表格。这表格有以下的好处/优点:
- 1份表格可以处理10个mentee和1个mentor的数据、资料。
- Mentor在第一页里,输入了细节后,全部Mentee的表格,除了名字和电话号码(取代签名),全部就自动衔接填写好了。
- Mentee填写好姓名,填写好回馈,全部资料将自动传送回去给Mentor的表格。所有的计算统计都是自动化处理,缩短了工作的时间。
- 节省时间
- 节省纸张
- Mentor再也不必派发表格了
- 可以让多个学科组别在同时,但不同地点同时召开学习。
- 可以让档案直接储存在云端内,必要的话,就将档案链接转换成为二维码即可。
- 节省了文件夹的厚度=减低了老师的工作
- Mentor登入,make a copy后找出链接,备用。
- Mentor可以选择让任何有链接的人当编辑(最简单直接)。
- Mentor也可以选择收取mentee 电邮后发送链接。(需要事前收集电邮,但可以不发通知)
- Mentor输入细节资料。
- Mentor安排mentee编号。
- Mentor分享链接给mentee。也可以将链接在事前转换成为二维码方便mentee扫描。
- Mentee输入姓名和回馈。
- Mentor取消mentee编辑权限。
- 打印结果存档即可。要检查mentee的话,可以考虑将链接转换成为二维码存档即可。